Find UNICEF on TwitterFind UNICEF on FacebookFind UNICEF on YouTube
 

Kan Danmarks Indsamling sætte CSR på dagsordenen?

Skrevet af Anonym

Hvert år ser en million danskere med, når DR i samarbejde med 12 hjælpeorganisationer blænder op for Danmarks Indsamling. Hvert år er der samtidig en lang række danske virksomheder, der donerer en god portion penge til det gode formål – penge, som for UNICEFs vedkommende hjælper nogle af verdens mest udsatte børn med at få en lysere fremtid.

Det nytter

Temaet for Danmarks Indsamling i år er ”Det nytter!” Og der er ingen tvivl om, at det nytter, når virksomheder giver penge til det arbejde, organisationerne udfører rundt omkring i verden. Men det er vores håb, at der den 8. februar sidder nogle erhvervsledere bag skærmene og får lyst til at gå skridtet videre. Som kan se fornuften i at suge verden ind på direktionsgangene og gøre CSR til en del af deres virksomheds strategi og dna – også efter DR har slukket lyset og sagt godnat.
Første skridt er at erkende, at CSR er mere og andet end et øjebliks eksponering på tv. Det er et centralt ledelsesværktøj til at styrke en virksomheds position på markedet. Hvis en virksomhed tager ejerskab og beslutter sig for at integrere CSR dybt i sin profil, gør den ikke bare sig selv mere attraktiv over for medarbejdere og kritiske forbrugere, den investerer også langsigtet og klogt.”Vi har et problem, og vi har brug for jeres hjælp.” IKEA

Man skal starte et sted

I vores dialog med virksomheder hører vi ofte, at strategisk implementering af CSR er en meget krævende og omfattende proces. Men alle skal starte et sted! UNICEFs globale samarbejdspartner IKEA er et glimrende eksempel herpå. IKEA kom til UNICEF for over ti år siden og sagde: ”Vi har et problem, og vi har brug for jeres hjælp.” IKEA vidste godt, at problemerne ikke ville forsvinde fra den ene dag til den anden, og at virksomheden stak næsen så langt frem, at potentielt kritiske historier kunne komme frem i lyset.

IKEA har i dag en CSR strategi, som gennemsyrer hele virksomheden – fra lokale leverandører til medarbejdere og direktionsgang. Hvad der startede med et ønske om at forhindre børnearbejde i produktionskæden, er i dag blevet til en dyb og dedikeret indsats over for de børn, som bor i de lokalsamfund, hvor IKEA producerer. Konkret betyder det, at virksomheden naturligt spørger sig selv: ”Hvad kan vi gøre for at fremme udviklingen her og sikre børnene og deres familier bedst muligt?”

På den baggrund støtter IKEA ikke alene programmer, der giver børn adgang til uddannelse, beskyttelse og sundhedshjælp. Virksomheden tager også skridtet videre og spørger sig selv, om den har noget specialistviden, som kan bruges af andre. For eksempel har IKEA som specialister i emballage og pakning givet værdifulde input til UNICEFs innovationsafdeling angående pakning af nødhjælp. Samtidig kom virksomheden for et par år siden og foreslog, at UNICEF og IKEA udviklede et program, som løste nogle særlige udfordringer i bomuldsmarkerne i Indien og Pakistan. Herved hjalp IKEA med at zoome ind på en ny problemstilling.

Man kan ikke fikse alt fra dag ét

De virksomheder, der beslutter sig for at tage fat på CSR, skal erkende, at det er en løbende proces. Man kan ikke fikse alt fra dag et, og man kan heller ikke hvile på laurbærrene og sige, at nu har vi været 360 grader rundt. IKEA startede et sted og er ikke færdige. Men det er en virksomhed, som viser, at det betaler sig at sætte CSR på dagsordenen – også efter at tv’et er slukket.

Følg med

På vores Facebookside kan du meget nemt følge med i sjove, rørende og vigtige historier fra UNICEF.  
 

Følg med

Hold dig opdateret om arbejdet for verdens børn, og vær den første, som hører om vores indsats i katastrofesituationer.